Dziś mamy 26 lipca 2021, poniedziałek, imieniny obchodzą:

21 czerwca 2021

Inwestycje w kolej kluczowe dla władz wojewódzkich. Trzeba i warto

fot. Szymon Zdzieblo/tarantoga.pl dla UMWKP

fot. Szymon Zdzieblo/tarantoga.pl dla UMWKP

Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego finansuje z# własnego Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) 2014-2020 trzy ważne projekty dotyczące rewitalizacji infrastruktury kolejowej. Założony efekt to elektryfikacja linii 208 w północnej części regionu na odcinkach Brodnica – Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz - Laskowice Pomorskie i Wierzchucin-Tuchola, przywrócenie połączeń kolejowych do Kcyni oraz nowy standard w połączeniach Toruń Wschodni – Chełmża, gdzie rozpoczął się właśnie gruntowny remont linii. Łącznie wyasygnowaliśmy na ten cel 140 milionów złotych.

- Inwestycje w infrastrukturę kolejową to podstawa do tego, by w niedalekiej przyszłości powstał w naszym regionie atrakcyjny dla pasażerów spójny system transportu publicznego. Budujemy go w oparciu kolej, z założeniem likwidacji problemu wykluczenia komunikacyjnego i komunikacyjnych białych plamy. Przyjęte systemowe rozwiązania i standard obsługi powinny wpłynąć na popularność takiego sposobu przemieszczania się także wśród tych, którzy dotychczas korzystali z własnych aut. Trzeba podkreśli, że inwestycje tego typu są bardzo kosztowne, także na etapie projektowania, stąd decyzja o wsparciu środkami Unii Europejskiej – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

Linia kolejowa 356 łączy Bydgoszcz z Poznaniem przez Kcynię. Ostatni pociąg przejechał jej kujawsko-pomorskim odcinkiem prawie 20 lat temu. Odpowiadając na zapotrzebowanie społeczne podjęliśmy działania, których efektem będzie ponowne jego uruchomienie. Państwowa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która jest administratorem krajowej sieci kolejowej, otrzymała z naszego RPO 2 miliony złotych na opracowanie dokumentacji projektowej gruntowanego remontu i modernizacji „trzysta pięćdziesiątki szóstki” na odcinku Kcynia – granica województwa wraz z powiązaną budową tak zwanej mijanki na linii 281 Kcynia – Nakło nad Notecią. To wstęp do przyszłej dużej inwestycji, która będzie realizowana w oparciu o unijne fundusze perspektywy 2021-2027.

Stacja kolejowa w Kcyni, obecnie nieczynna, była niegdyś ważną stacją węzłową, krzyżują się tu tory łączące Bydgoszcz z Poznaniem i Nakło z Gnieznem.

Drugą planowaną ważną inwestycją w sieć kolejową w naszym regionie jest rewitalizacja linii 208 Brodnica – Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz-Laskowice i Wierzchucin-Tuchola oraz linii 33 na odcinku Grudziądz-Brodnica. Tu pociągi jeżdżą, ale niezadawalający stan techniczny torów jest przyczyną licznych ograniczeń prędkości, a niskie perony na stacjach powodują utrudnienia dla osób z problemami w poruszaniu się. Także w tym przypadku nasz RPO jest źródłem finansowania dokumentacji projektowej przyszłej inwestycji – która obejmie też elektryfikację wymienionych linii, co oznacza, że pasażerów będą tu wozić pociągi przyjazne środowisku i tańsze w eksploatacji - a partnerem samorządu województwa państwowa spółka PKP PLK. Wartość wsparcia (w ramach dwóch projektów) to blisko 15 milionów złotych.

Uzupełnieniem jest w tym przypadku inwestycja związana z remontem dworca w Tucholi i zagospodarowaniem terenu przydworcowego, w tym budowa ciągu pieszo-rowerowego w tym rejonie. Samorząd gminny w Tucholi otrzymał na ten cel z RPO 2 miliony złotych.

Projekt trzeci to realizowana już modernizacja linii nr 207 na odcinku Toruń Wschodni – Chełmża. To nie jest tylko solidny remont torowisk i kolejowej infrastruktury bezpieczeństwa. Chodzi o stworzenie w tej części regionu spójnego i atrakcyjnego dla pasażerów systemu komunikacji kolejowej łączącego miejscowości powiatu toruńskiego z Toruniem i Grudziądzem. Inwestycja, której zakończenie przewidywane jest na koniec przyszłego roku, obejmuje rewitalizację linii, dobudowę toru mijankowego, budowę połączenia z linią 209, likwidację niestrzeżonych przejazdów, przebudowę jednej ze stacji technicznych oraz budowę i przebudowę dworców/przystanków Toruń Mokre, Łysomice, Ostaszewo Toruń i Grzywna.

Koszt wynosi blisko 180 milionów złotych, dotacja z naszego RPO 123 miliony złotych. Również tu naszym partnerem są PKP PLK.

Materiał: Beata Krzemińska rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego

Oceń artykuł: 4 1

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (1) Zgłoś naruszenie zasad

    • 1 (3)

    Krytyk Społeczny, w dniu 21-06-2021 16:24:12 napisał:

    Nastał czas refleksji,ale lepiej późno jak wcale. EUREKA " inwestycje w infrastrukturę kolejową to podstawa do tego, by w niedalekiej przyszłości powstał w naszym regionie atrakcyjny dla pasażerów spójny system transportu publicznego" ......Normalnie Albert Einstein by tego lepiej nie ujął. W minionym wieku,grabiono i likwidowano na potęgę linie kolejowe,bo ówczesna partyjna myśl przewodnia PZPR uznała że nie jest to rentowne a przy tym drogie. Taki stan rzeczy trwał dziesięciolecia-by "dzisiaj" obwieścić światu oczywistą oczywistość,że transport kolejowy i usługi to podstawa zrównoważonego transportu publicznego.Gdyby nie fakt przystąpienia do UE-bylibyśmy faktycznie na poziomie Białorusi czy Rumuni .Tak więc młodzieży kochana pilnujcie,dbajcie by brudne łapska skorumpowanych polityków nie próbowały na nowo ustanawiać nowego ładu i porządku oraz wykluczyć Polski z EU.bo zgotujecie sobie i waszym dzieciom los ,który znacie tylko z opowiadań rodziców czy historii w Szkole.Nowa Jałta Polsce nie jest potrzebna.

    odpowiedz

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Bezpłatne kontrolowanie sprawności amortyzatorów
Stoły i krzesła - różne wzory i kolory
Modne aranżacje
Sprawdzanie skuteczności hamowania
Meble łazienkowe
Żel UV 5ml
7,50PLN
Meble łazienkowe
Balustrady Bramy Ogrodzenia
0

Pandemia ma też pozytywne strony? Wyniki badania mogą szokować

Czwarta fala zakażeń Covid-19 stoi u drzwi, coraz więcej# państw prośbą i groźbą stara się przekonywać opierających się przed szczepieniami obywateli. Może opór to po części efekt przekonania, że pandemia nie jest taka straszna? W badaniu zrealizowanym dla Rejestru Dłużników BIG InforMonitor co szósty Polak mówi, że nie doświadczył żadnych negatywnych skutków pandemii. Według co czwartej dorosłej osoby pandemia przyniosła tyle samo następstw pozytywnych, co negatywnych, są też nieliczni, którzy dostrzegają więcej plusów sytuacji. Inaczej uważa połowa społeczeństwa.

(czytaj więcej)
0

Remontują zamek w Świeciu. Cenny zabytek odzyskuje dawny wygląd

W czternastowiecznym zamku krzyżackim# w Świeciu nad Wisłą od roku trwają intensywne prace, dzięki którym ten cenny zabytek odzyskuje dawny wygląd. Oprócz niezbędnych remontów odtwarzane są także detale architektoniczne budynku.

(czytaj więcej)
0

Co musisz wiedzieć o ZOL i ZPO? Z jakich specjalistów możesz skorzystać?

ZOL, czyli zakład opiekuńczo-leczniczy, i ZPO#, czyli zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy, to miejsca, do których pacjent trafia, żeby odzyskać sprawność

(czytaj więcej)
0

Dobra zabawa i spora oszczędność. Wakacje z Kartą Dużej Rodziny

Wakacje to czas, kiedy chętnie korzystamy z różnego# rodzaju rozrywek oferowanych np. przez parki wodne, parki rozrywki czy sale zabaw. Odwiedzamy też muzea, galerie sztuki, parki zoologiczne. Warto pamiętać, że wiele z nich oferuje zniżki dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. To dobra zabawa i spora oszczędność!

(czytaj więcej)