Nie ma dnia bez pijanego kierowcy. Funkcjonariusze ZK wspólnie działają z policją

fot. archiwum
Nie ma dnia bez pijanego kierowcy na polskich drogach. Statystki w tym temacie są bezlitosne. Apele o # rozsądek, o rozwagę, o włączenie myślenia nie przynoszą rezultatów. Kierowcy piją, wsiadają za kółko i nierzadko trafiają za mury więzienia.
Współpraca Służby Więziennej z Policją
W pierwszym kwartale tego roku Zakład Karny w Potulicach we współpracy z Wojewódzką Komendą Policji w Bydgoszczy przygotował film edukacyjno-profilaktyczny pn. „Mój błąd może kosztować ludzkie życie!”. Powyższe przedsięwzięcie miało na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i uświadomienie społeczeństwu jak ważnym elementem jest przestrzeganie obowiązujących zasad w tym obszarze.
Kilka historii – finał ten sam
Właśnie w przygotowanym materiale można usłyszeć kilka historii skazanych, którzy dopuścili się jazdy pod wpływem alkoholu lub środków odurzających. Każda historia jest inna – w jednej emanuje smutek, wyrzuty sumienia, bo w wyniku spowodowanego wypadku zmarł człowiek, a czasu nie da się cofnąć i trzeba swoje winy odpokutować. Kara więzienia kiedyś się skończy, ale myśl o tym, że przyczyniło się do śmierci drugiej osoby zostanie – zostanie do końca życia. Z tym trzeba nauczyć się żyć. Inna historia emanuję brawurą, lekkomyślnością, ale finalnie i tak nie brakuje żalu do siebie samego. Dziewięciu skazanych, dziewięć różnych historii, dziewięć różnych wyroków sądu, mianownik jeden – jazda pod wpływem alkoholu lub środków odurzających.
Materiał filmowy można obejrzeć tutaj: "MÓJ BŁĄD MOŻE KOSZTOWAĆ LUDZKIE ŻYCIE"
Statystyki
W 2021 roku na drogach woj. kujawsko-pomorskiego pijani kierujący spowodowali 72 wypadki drogowe, w których zginęło 11 osób, a 86 osób zostało rannych. Tylko w 2021 roku w woj. kujawsko-pomorskim policjanci ujawnili 3138 przestępstw i 3079 wykroczeń polegających właśnie na prowadzeniu pojazdu przez osobę, która wcześniej spożywała alkohol lub zażywała narkotyki. Obecnie w województwie kujawsko-pomorskim karę pozbawienia wolności za przestępstwa drogowe pod wpływem alkoholu odbywa obecnie ponad 600 skazanych z czego w potulickiej jednostce penitencjarnej 123 osadzonych.
Ryzyko
Jazda pod wpływem alkoholu jest niezwykle ryzykowna. Alkohol powoduje: obniżenie koncentracji, rozproszenie uwagi, błędną ocenę odległości i prędkości, spowolnienie reakcji, przez co wydłuża się droga hamowania, pogorszenie ostrości widzenia i oceny odległości, opóźnienie adaptacji oka do ciemności, błędną ocenę własnych możliwości. Czy naprawdę warto tak ryzykować? A droga za więzienne kraty wydaje się być w tym przypadku wyjątkowo prosta. Każdego roku na całym świecie w zdarzeniach drogowych ginie ponad milion osób, a ponad 50 milionów doznaje trwałego kalectwa. Za każdym takim zdarzeniem kryje się dramat osób poszkodowanych, a także ich rodzin. Dotyka on również sprawców wypadków i ich najbliższych. Dbałość o bezpieczeństwo w ruchu drogowym to zadanie dla wszystkich jego uczestników.
Zajęcia psychokorekcyjne dla tzw. nietrzeźwych kierowców
W Zakładzie Karnym w Potulicach cyklicznie prowadzone są zajęcia grupowe opracowane na podstawie programu psychokorekcyjnego dla skazanych z art. 178a kodeksu karnego HIOB (Human Interest of Behaviour) opracowanego przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Zajęcia skierowane są do kierowców odbywających karę więzienia za jazdę w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu. Zajęcia te mają działanie prewencyjne - ich celem jest m.in. przełamywanie powszechnych w społeczeństwie mitów i stereotypów na temat jazdy po alkoholu, wyposażenie uczestników w wiedzę o wpływie środków psychoaktywnych na kondycję psychofizyczną kierowców, identyfikację wzorców spożywania alkoholu i tendencji do zachowań ryzykownych (autodiagnoza), usprawnienie asertywności, samokontroli, poczucia odpowiedzialności oraz umiejętności podejmowania racjonalnych decyzji, jak również opanowania normy społecznej „Piłeś - nie jedź”.
Odpowiedzialność i wyobraźnia ponad wszystko
Pamiętajmy! - korzystając z drogi, niezależnie od tego czy kierujemy pojazdem, przemieszczamy się za pomocą roweru, czy motoru, bądź jesteśmy pieszymi - od naszego zachowania, koncentracji uwagi, spostrzegawczości, szacunku do innych uczestników ruchu drogowego oraz finalnie podjętych decyzji, zależy bezpieczeństwo, życie i zdrowie nasze i innych osób.
materiał: ppor. Justyna Sejdowska-Szrajber rzecznik prasowy dyrektora Zakładu Karnego w Potulicach
Autor nie wyraża zgody na komentowanie artykułu.
Czytaj również
- Dwaj poszukiwani mężczyźni zatrzymani. Zostaną ukarani
- Policjanci poszukują świadków zdarzenia. Sprawa dotyczy uszkodzenia ciała
- Zderzenie na skrzyżowaniu. Suzuki uderzyło w volkswagena (aktualizacja)
- Rowerzysta uderzył w naczepę ciężarówki. Był pod wpływem alkoholu
- W mieszkaniu ukrywał narkotyki. Poszukiwany listem gończym zatrzymany
Jaka powinna być waga szkolnego tornistra? Profilaktyka wad postawy

Pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej podejmują# wiele działań prozdrotownych. Dbają m.in. o profilaktykę wad postawy – sprawdzają i edukują w zakresie wagi tornistrów szkolnych uczniów.
(czytaj więcej)Światowy Dzień Jabłka. Zaproszenie na samozbiory owoców

Z okazji Światowego Dnia Jabłka Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa zaprasza na# samozbiory tych owoców. Zachęcamy sadowników do włączania się do akcji, a konsumentów – do wizyt w sadach i samodzielnych zbiorów. Akcja trwa do końca października.
(czytaj więcej)Zwiedzeni darmową próbką witamin. Przyszły rachunki za roczny zapas

Ponad 5 mln zł kary za manipulacje przy wysyłkowej sprzedaży #suplementów diety. Miały być darmowe próbki suplementów, a przychodziły rachunki za roczny zapas produktu wraz z subskrypcją. Prezes UOKiK nałożył ponad 5 mln zł kary na Natural Pharmaceuticals. Dodatkowo sankcje finansowe objęły także osobę zarządzającą spółką.
(czytaj więcej)Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Stan realizacji w regionie

33 zadania poprawiające bezpieczeństwo #na przejściach dla pieszych oraz mające na celu budowę nowych ciągów dla pieszych i rowerzystów w regionie. Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej przyjęty do realizacji na lata 2021-2024 (PBID) koncentruje się na najmniej chronionych uczestnikach ruchu. Na wielu przejściach jest już bezpieczniej.
(czytaj więcej)