Dziś mamy 15 maja 2024, środa, imieniny obchodzą:

28 kwietnia 2024

Akcja społeczno-edukacyjna. Lekcje poświęcone powstaniu

fot. Aneta Rózga - Miniszewska

fot. Aneta Rózga - Miniszewska

Gminna Biblioteka Publiczna w Sadkach po raz czwarty włączyła się #w akcję społeczno-edukacyjną „Żonkile” Muzeum Polin. Z tej okazji dnia 26 kwietnia bibliotekarki zawitały do Niepublicznej Szkoły Podstawowej Stowarzyszenia „Żakus” w Anielinach, aby przeprowadzić lekcje biblioteczne poświęcone pamięci o powstaniu w getcie warszawskim.

Pierwsze zajęcia odbyły się w klasach I-III,  uczniowie zostali zaproszeni w fascynującą podróż do świata drobinek. Ich przygody poznali dzięki filmowi animowanemu „Pamięć drobinek”, realizowanemu przez Hi-Story na podstawie opowiadania Zofii Staneckiej pod tym samym tytułem. Aby pogłębić odbiór tej opowieści dzieci pracowały na  specjalnych kartach pracy,  które umożliwiły im refleksje nad tym, jak działa pamięć.

Kolejną grupą dla której przygotowano zajęcia były klasy IV-V. Uczniowie pracowali na kartach  do filmu „Będę pisać”, opowiadającym o dwójce żydowskich nastolatkach Natanie i Zosi. Historia przyjaciół  wywołała wiele emocji w młodych odbiorcach.

W dalszej części lekcji dzieci zapoznały się również z „Małym Przeglądem”, gazetą stanowiącą piątkowy dodatek do „Naszego Przeglądu”, który był prasą społeczności żydowskiej w czasie między I a II wojną światową.  Autorami tekstów do „Małego Przeglądu” były dzieci i młodzież, a do druku  listy przygotowywał  Janusz Korczak.

Ostatnią grupą w której odbyła się  lekcja biblioteczna były klasy VI-VIII. Najstarsi uczniowie pracowali na podstawie reportażu Hanny Krall :Zdążyć przed Panem Bogiem”. Narracja filmu toczy się na trzech płaszczyznach: w okresie II wojny światowej, gdzie poznamy losy młodego Edelmana: gońca szpitalnego, członka komendy ŻOB, ostatniego przywódcy powstania w getcie warszawskim; w latach 60. XX wieku, kiedy to rozwija się jego kariera lekarska w Łodzi, i wreszcie w latach 70. XX wieku.  Po projekcji tej wstrząsającej animacji dzieci odpowiadały na pytania dotyczące  tego jakie wrażenie zrobił na nich główny bohater filmu, Marek Edelman? Jakimi słowami mogliby go opisać? Uczniowie chętnie odpowiadali na pytania, włączając się w interpretację cytatu:  „Pan Bóg chce już zgasić świeczkę, a ja muszę szybko osłonić płomień”.

Bardzo dziękujemy p. Natalii Gorzyńskiej - Łuczyk za zaproszenie na zajęcia.

Materiał: Joanna Brzozowska/ GBP Sadki

Autorka nie wyraża zgody na komentowanie artykułu.

Oceń artykuł: 5 5

Czytaj również

udostępnij na FB
0

Policyjne atrakcje na targach. Skorzystali nie tylko najmłodsi

Moc atrakcji czekała na odwiedzających targi #w Minikowie. O to, aby maluchy się nie nudziły dbali policjanci z nakielskiego wydziału prewencji i ruchu drogowego. Ich rodzice również brali aktywny udział w zabawie i spotkaniu z policjantami.

(czytaj więcej)
0

Leczenie boreliozy metodą ILADS. Nałożono pierwszą karę pieniężną

Podsumowanie działań Rzecznika Praw Pacjenta w zakresie leczenia# boreliozy metodą ILADS i pierwsza kara pieniężna nałożona w tej sprawie.

(czytaj więcej)
0

Odkrywają uroki regionalnych rzek. Wyprawy kajakowe pełne przygód

Ciepła majowa aura zachęca wszystkich do aktywnego wypoczynku# nad wodą. Wychowankowie i pracownicy Zakładu Poprawczego w Kcyni, wspierani sprzętowo i kadrowo przez coraz liczniejszą rzeszę kajakarzy z Koła Turystów Górskich im. Klimka Bachledy w Kcyni, mijające miesiące spędzili na częstych wyprawach kajakowych.

(czytaj więcej)
0

Akt o sztucznej inteligencji. Wyniki prekonsultacji

Akt o sztucznej inteligencji to pierwsze tego typu na świecie prawo#, które w sposób całościowy ma uregulować rozwijanie i stosowanie AI. Unijne rozporządzenie wymaga od państw członkowskich, aby tak przystosowały swoje systemy prawne, by skutecznie zrealizować nowe reguły w praktyce. Ministerstwo Cyfryzacji zakończyło właśnie prekonsultacje do projektowanej implementacji Aktu o sztucznej inteligencji. Wzięło w nich udział 50 podmiotów.

(czytaj więcej)