Dziś mamy 13 lutego 2025, czwartek, imieniny obchodzą:

18 maja 2024

Korytarz życia. Niedopuszczalne jest jechanie nim pod prąd

fot. GDDKiA

fot. GDDKiA

Od grudnia 2019 r. obowiązują przepisy dotyczące# korytarza życia na drogach. Większość kierowców potrafi się do nich zastosować. Niestety, czasem słyszymy o wykorzystywaniu korytarza życia do jazdy pod prąd, by uwolnić się z zatoru. To niedopuszczalne! To ogromne zagrożenie nie tylko dla poszkodowanych w wypadku, ale również dla pozostałych uczestników ruchu.

Czym jest korytarz życia?

To po prostu wolna przestrzeń na jezdni pozostawiona dla pojazdów ratunkowych poruszających się w zatorze drogowym. Pozostawienie jej jest szczególnie ważne na drogach ekspresowych i autostradach. Pas awaryjny jest wąski i może być zablokowany przez uszkodzone pojazdy czy resztki opon lub zderzaków. Dlatego potrzebny jest korytarz życia.

Jak go utworzyć? Gdy zauważymy zator na drodze to odruchowo, nie czekając na sygnał karetki, radiowozu lub wozu strażackiego, powinniśmy zjechać na bok, robiąc przejazd środkiem.

To bardzo ważne - nie czekajmy do ostatniej chwili, aby nerwowo szukać sposobu, by zjechać do krawędzi jezdni. Znacznie prościej będzie, gdy za każdym razem w czasie zatrzymywania się na światłach lub w korku, staniemy właśnie przy tej krawędzi, a nie jak to się zazwyczaj dzieje - na środku pasa ruchu. O korytarzu życia powinniśmy pamiętać przez cały czas poruszania się po drodze.

Kierowcy z pasa lewego zjeżdżają do lewej krawędzi, natomiast wszyscy z prawego zjeżdżają do prawej, wszyscy ustawiają się równolegle do krawędzi jezdni.  Pamiętajmy! Tylko skrajnie lewy pas zjeżdża w lewo, pozostałe pasy, jeśli jest ich więcej, ustawiają się na prawo tak, by pozostawić jeden pas wolny. W ten sposób utworzymy szeroki korytarz, którym bez problemu przejadą nawet największe wozy straży pożarnej.

Kierowco pamiętaj - korytarz życia jest dla służb, które muszą szybko dojechać na miejsce zdarzenia, aby ratować zdrowie i życie innych ludzi. Niedopuszczalne jest jechanie nim pod prąd w celu wyjechania z zatoru!

Zawsze czekaj na decyzję Policji!

Widząc zator na autostradzie lub drodze ekspresowej zachowajmy się odpowiedzialnie. Nie cofajmy, nie zawracajmy, nie jedźmy pod prąd - w ten sposób możemy przyczynić się do kolejnego wypadku! Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, decyzję o udrożnieniu zablokowanej drogi i ewakuacji pojazdów stojących w zatorze zawsze podejmuje Policja.

GDDKiA wspólnie z Policją opracowała i przyjęła procedurę działań podejmowanych w celu rozładowania długotrwałego zatoru na autostradach i drogach ekspresowych w naszym zarządzie. Zawiera ona sześć schematów scenariuszy postępowania. W zależności od oceny przez Policję aktualnej długości zatoru drogowego oraz przewidywanego czasu zamknięcia drogi na potrzeby akcji ratowniczej i obsługi zdarzenia, scenariusze zakładają przekierowanie ruchu z zablokowanej drogi lub wycofanie ruchu.

Celem tej procedury jest zapewnienie możliwie jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa przy wykorzystaniu infrastruktury oraz dostępnych sił i środków. Procedura opisuje działania związane z ewakuacją pojazdów z tych dróg w oparciu o jednolite schematy działań oraz czytelny podział kompetencji. Zadaniem służby drogowej jest oznakowanie i wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu drogowego (w zależności od schematu: otwarcie bram awaryjnych, rozbiórkę i późniejsze złożenie barier ochronnych).

Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Oceń artykuł: 11 9

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Balustrady Bramy Ogrodzenia
KOBIZE
500PLN
Audyt środowiskowy
3000PLN
Ewidencja odpadów BDO (pakiet mini)
2400 zł / rokPLN
Ramki ślubne
39,90 zł PLN
Ewidencja Importu Aut
2400 zł / rokPLN
Korzystanie ze środowiska
500PLN
Zdjęcia do dokumentów
35,00 złPLN
0

O tym budynku krążyły legendy. Zostały tylko gruzy

We wtorek (11 lutego) wyburzono # dom przy Szosie Bydgoskiej w Łochowie. Nie byłoby w tym nic sensacyjnego, gdyby nie dziwne opowieści związane z tym miejscem. Podobno w niewykończonym nigdy budynku działy się niesamowite rzeczy. Mówiło się, że dom był nawiedzony.

(czytaj więcej)
0

11 lutego. Obchodzimy Międzynarodowy Dzień Numeru Alarmowego 112

11 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Numeru Alarmowego 112. W kujawsko-pomorskim przyjęto ponad #1 290 mln zgłoszeń alarmowych w 2024 roku.

(czytaj więcej)
0

NaszEauto. Do 40 tys. zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej# (NFOŚiGW) oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) zapowiadają start programu „NaszEauto”. Na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych przeznaczone zostanie 1,6 mld zł. Maksymalna kwota wsparcia wyniesie nawet 40 tys. zł.

(czytaj więcej)
0

Renta wdowia. Na co zwrócić uwagę przy wypełnianiu wniosku?

Ponad 288 tys. seniorów złożyło już wniosek #do ZUS o tzw. rentę wdowią. W województwie kujawsko-pomorskim zarejestrowano 19,2 tys. takich wniosków. Połączone świadczenia będą mogły być wypłacane od lipca tego roku, a na złożenie wniosku pozostało jeszcze pół roku. Zakład wskazuje, na co warto zwrócić szczególną uwagę przy wypełniania wniosku o „rentę wdowią”.

(czytaj więcej)